Veelgestelde vragen

Sommige vragen worden vaker gesteld dan andere. ‌Op deze pagina beantwoorden we deze veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? ‌Stel deze dan aan één van onze adviseurs.
Stel uw vraag
Aanmelding

Bespaar ik meer op mijn energierekening, dan dat ik maandelijks betaal voor zonnepanelen?

Besparing door de opwekking van zonne-energie is gegarandeerd groter dan de bijdrage in de servicekosten. Dit betekent een netto-voordeel voor bewoners.

Hoe hoog zijn de extra servicekosten en waarom moet ik die betalen?

De Alliantie betaalt de aanschaf, garanties, plaatsing en het onderhoud van de zonnepanelen. U betaalt voor het gebruik van de panelen maandelijks een extra bijdrage in de servicekosten van € 16,30. Onderaan de streep houdt u geld over omdat u bespaart op uw energierekening. U betaalt deze kosten 15 jaar lang.

Heeft de plaatsing van zonnepanelen invloed op de WWS punten van mijn appartement?

Ja, want de woning wordt energiezuiniger en daardoor komen er enkele WWS-punten bij. Maar omdat u de bijdrage betaalt in de servicekosten worden deze punten geheel buiten beschouwing gelaten.

Wat gebeurt er als de vraag groter is dan het aanbod en er dus onvoldoende panelen zijn te vergeven?

In dat geval geldt “wie het eerst komt die het eerst maalt”. Er worden 6 panelen aangeboden per appartement. Andere bewoners komen dan op een wachtlijst. Wanneer een bewoner vertrekt kan de eerstvolgende bewoner worden aangesloten. 

Wat gebeurt er als er te weinig vraag is in ons gebouw?

Bij mutatie van de nieuwe huurder bieden wij zes zonnepanelen aan. Tevens zullen wij later in het jaar opnieuw bewoners enthousiasmeren om mee te doen. 

Is zonne-energie veilig?

Alle producten zijn gecertificeerd, ook op het gebied van veiligheid, en hebben alle een CE-label. Daarmee zijn zonnepanelen net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat. De omvormers en de zonnepanelen zijn transformatorloos en produceren geen straling.

Ben ik verplicht om akkoord te gaan?

Nee, u mag zelf beslissen of u een bijdrage wilt leveren aan een groen milieu en daarmee tevens uw energierekening verlaagt. Wij verbinden wel alle woningen met het systeem maar zetten de knop pas aan als u akkoord gaat. Door uw woning direct te verbinden met het systeem kunnen toekomstige bewoners hiervan gebruikmaken en kunt u wellicht op een later moment toch besluiten mee te doen.

Wat gebeurt er nadat ik me heb aangemeld?

Instacom neemt na uw aanmelding binnen één week contact met u op voor het maken van een afspraak. Na een schouw wordt de installatie voorbereid, zodat we uw zonnepanelen zo snel en goed mogelijk kunnen plaatsen. Vaak zijn we al binnen een halve dag klaar. De afspraak voor installatie volgt binnen vier weken na de schouw.

Worden alle afspraken vastgelegd?

Ja, middels een overeenkomst en de bijbehorende algemene voorwaarden. 

Kan ik de overeenkomst tussentijds beëindigen?

U heeft één jaar de tijd om het uit te proberen. Eén jaar na ingangsdatum van de overeenkomst kunt u besluiten of u de aansluiting op de zonnepanelen wilt behouden of deze wilt laten loskoppelen. Wanneer u wilt opzeggen, dient u dit één maand voor de einddatum (dat is een jaar na de ingangsdatum) zelf te doen. Zegt u niet op, dan loopt de overeenkomst voor de resterende 14 jaar automatisch door.  
De installatie

Wie zorgt voor de afspraken voor plaatsing en aansluiting van de panelen?

Dat doet de door ons geselecteerde zonnepanelenleverancier. In een aantal gevallen moeten er onderdelen in uw meterkast vervangen worden om het systeem goed en veilig aan te kunnen sluiten. In dat geval schakelt de leverancier hier aannemers voor in om dit in orde te maken. Het kan zijn dat de aansluiting daarom niet in een keer kan worden gedaan. De leverancier of aannemer plant hiervoor een vervolgafspraak met u in. Dit kan iets langer duren.

Heb ik veel rommel van het installeren van zonnepanelen?

Nee, de werkzaamheden vinden voornamelijk buiten uw woning plaats, op het dak. Alleen voor het plaatsen van de omvormer en de aansluiting op de meterkast moet de installateur binnen werken. De kabel die de stroom van de zonnepanelen naar de omvormer leidt, wordt door het dak of de muur gevoerd.

Wat is een omvormer en waar komt deze te hangen?

Zet zonne-energie omin bruikbare elektriciteit voor uw stopcontact. De omvormer wordt zoveel mogelijk op zolder geplaatst. Indien dit niet mogelijk is in uw woning wordt een plaats in de buurt van de meterkast gekozen. De meeste omvormers zijn zeer stil. Soms zit er in de omvormer een ventilator, die geluid maakt bij het koelen. Aangezien de omvormer alleen overdag werkt, heeft u hier ’s nachts geen last van. Voor dit project is gekozen voor een zeer stille omvormer zonder ventilator.
Na de installatie

Kan ik bij mijn huidige energieleverancier blijven?

Ja, u hoeft niet van energieleverancier te wisselen. 

Moet ik iets doorgeven bij mijn energieleverancier of netbeheerder? 

U kunt zelf kiezen of u na oplevering direct aan uw energieleverancier doorgeeft dat u zonnepanelen heeft en direct wilt besparen. U kunt er dan voor kiezen om uw maandlasten hierop aan te passen. De leverancier geeft aan de netbeheerder van uw wijk door dat er zonnepanelen zijn geplaatst. 

‌Wij geven aan www.energieleveren.nl door dat u zonnepanelen heeft.  Hier wordt geregistreerd dat stroom die u niet gebruikt wordt terug geleverd aan het elektriciteitsnet. 

Hoe weet ik dat mijn zonnepanelen zo goed mogelijk werken?

Op de omvormer zit een display waarop u de prestaties van de installatie kunt aflezen. U ziet onder meer hoeveel de panelen dagelijks opbrengen en hoeveel de panelen hebben opgebracht sinds het moment van plaatsing. De werking van de zonnepanelen wordt op afstand continu gemeten en gecontroleerd door een automatisch monitoringsysteem. Indien het systeem merkt dat uw zonnepanelen minder produceren dan verwacht, wordt automatisch een melding verstuurd naar de installateur. Deze neemt vervolgens contact met u op voor een servicebezoek.

Wie verzorgt het onderhoud aan de panelen?

U hoeft zelf niets te doen. Al het onderhoud wordt door de installateur gedaan. Als een paneel niet goed werkt, dan wordt dit op afstand gesignaleerd en komt iemand langs om een en ander te herstellen..

Wat is salderen?

Op zonnige dagen, wanneer de meeste bewoners meestal zelf niet thuis zijn, is het goed mogelijk dat de energie die zij zelf opwekken niet direct gebruikt wordt. Er ontstaat dan een energieoverschot. Doordat de zonnepanelen gekoppeld zijn aan de meterkast, wordt dit overschot automatisch terug geleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. In Nederland geldt het principe dat terug geleverde energie wordt afgetrokken van het verbruik. Het tegen elkaar wegstrepen wordt salderen genoemd en kunt u teruglezen op de jaarafrekening.

NB: In het regeerakkoord van 10 oktober 2017 is opgenomen dat de salderingsregeling zal worden omgevormd in 2020. Wat dat betekent is onzeker, wel is daarbij de verwachting uitgesproken dat de kosten van zonne-stroom zullen blijven dalen.

Wij adviseren u graag over de zon

Kiezen voor duurzame energie, is kiezen voor groene omgeving. Nu én in de toekomst. Door het plaatsen van zonnepanelen bespaart u niet alleen op uw energiekosten, maar spaart u ook het milieu. Wilt u meer informatie over het project ‘Zonnig Alliantie’, bent u benieuwd naar uw eigen bijdrage of hoe uw jaarlijkse besparing berekend wordt? Maak dan een vrijblijvende afspraak met één van onze adviseurs.
Contact met een adviseur

Installatie binnen een halve dag

Ik wil advies

Het formuulier is verzonden.
Een adviseur z.s.m. contact met u op.
Bel mij terug

Over Instacom

Instacom is uw betrouwbare partner op het gebied van onder meer vakkundige elektrotechniek, (brand)- beveiligingsinstallaties, energiebesparende middelen, telefonie/datanetwerken en het onderhoud/beheer hiervan. 

‌Meer over Instacom